tiistai 30. elokuuta 2016

Kuulluksi ja nähdyksi tuleminen

Överiempatia – kuvaava termi, johon törmäsin tänään Facebookissa, Marika Vepsäläisen hienossa kirjoituksessa siitä, miten tulla aidosti nähdyksi ihmissuhteissaan. Olen lukenut Marikan kirjoituksia ennenkin, sillä tunnistan itsessäni paljon niitä toimintatapoja, joista hän kirjoittaa. Sitä, minkälaista on olla herkkä ja miten herkästi sitä syyllistää itseään siitä. Tai vähintäänkin alkaa pitää ”outona”, muista selvästi erottuvana, eikä hyvällä tavalla.
 
Olen kirjoittanut päiväkirjaani jo neljätoistavuotiaana, että ”olen liian herkkä”. Olen kokenut, ettei minua ymmärretä, ja ettei kukaan voi rakastaa minua, koska olen ”liian herkkä”. Silloin pidin herkkyyttä heikkoutena, jota kaikin keinoin peittää, ja lopulta tulin siinä tosi hyväksi. Niin hyväksi, että edes ex-mieheni ei sitä puolta minussa nähnyt. Koska en näyttänyt. Hänen olisi pitänyt osata lukea mieleni, ajatukseni ja tunteeni. Oli helpompi olla hiljaa ja toivoa toisen lukevan ajatukseni, kuin sanoa ne ääneen ja pettyä, jos toinen ei tajunnut tai toiminut niin kuin odotin ja toivoin. Pitkään ajattelin, että kasvoimme erilleen. Vasta pitkän itsetutkiskelun ja Antin myötä tajusin, ettemme tainneet koskaan edes kasvaa yhteen. Miten olisimmekaan voineet, kun en ollut läsnä omana itsenäni? En päästänyt lähelle, enkä siten myöskään päässyt lähelle. Nykyisessä parisuhteessani päätin tehdä toisin. Ei se helppoa ole todellakaan joka hetki, olla paljas ja avoinna tunteissaan, peloissaan ja heikkouksissaan. Pienistä asioista tulee edelleen aina välillä se olo, että ei toinen ymmärtänyt, kun ei vastannut kertomaani juuri niin kuin olisin toivonut tai ajatellut hänen vastaavan. Enää en kuitenkaan pelkää tai ajattele niin, että toinen ei rakastaisi minua tällaisena kuin olen. Tiedän, että rakastaa. Tunnen, että rakastaa. Ilman avoimuutta ei ole tietä aidosti lähelle.

Enää en myöskään pidä herkkyyttä heikkoutena tai negatiivisena piirteenä. Se on iso osa minua ja olen sen hyväksynyt. Useimmiten pidän sitä jopa vahvuutena. Mutta kyllä se toisinaan kuormittaakin. Etenkin, kun nyt meitä on parisuhteessa kaksi herkkää, enkä minä ole se herkempi. Ei sillä, että se olisi jotenkin vertailtavissa tai kilpailu. Enemmänkin niin, että Antin kanssa olen huomannut, että en ole ”poikkeava” ja että herkkääkin ihmistä voi ymmärtää. Toisinaan vaan kumpikin menemme niin vahvasti toistemme tunteisiin ja tarpeisiin mukaan, että unohdamme, mitä itse tunnemme ja tarvitsemme. 

Vepsäläinen kirjoittaa artikkelissaan osuvasti kuin palasia meidän elämästämme. Siitä, miten herkkä ja empaattinen ihminen menee niin vahvasti mukaan toisen tunteisiin, ettei enää pysty hahmottamaan, mitä oikeasti itse tuntee. Miten sitä pyrkii kaikin keinoin vastaamaan toisen tarpeisiin ja avunhuutoihin ja kokee, että vain siten voi kelvata muille, että tekee kaikkensa muiden eteen ja ajattelee itseään aina viimeiseksi. Lopulta sitä sitten huomaa olevansa jo ihan hukassa sen kanssa, mitä itse tuntee ja tarvitsee. 

Empaattinen ja toisten tunteet herkästi aistiva ihminen pyrkii kaikessa toiminnassaan huomioimaan toisen ihmisen. Sitä unohtaa itsensä ja on toista kohtaan mukautuva, huomaavainen ja hyväksyvä. Mutta miten vaikeaa sitä kuitenkin on hyväksyä itsensä sellaisena kuin on? Huomioida itsensä, toimia niin kuin on kulloinkin itselleen hyväksi. Miksi on helpompaa kuunnella ja aistia toisen tunteita ja pyrkiä kaikin keinoin vastaamaan niihin, kuin kuunnella omia tunteitaan ja toimia niiden mukaan? Olen niin pitkällä, että järjen tasolla tiedän jo, että se on oikein ja sallittua, mutta silti yhä liian herkästi työnnän itseni syrjään, kun olen vähänkin aistivinani, että rakas ihminen lähelläni tarvitsee jotain muuta. Kun puolisoni toimii samoin, ei ole kerta tai kaksi tullut vastaan tilanne, jossa kumpikin meistä tuntee, ettei ole tullut kuulluksi tai nähdyksi. Mutta olemmeko pyrkineet oikeasti näissä tilanteissa tuomaan sitä esiin vai sen sijaan vastaamaan siihen, mitä uskomme ja tunnemme toisen siinä tilanteessa tarvitsevan? Toisinaan varmasti näin ja toisinaan taas janoamme niin vahvasti toisen huomiota ja kuulluksi sekä nähdyksi tulemista kumpikin yhtä aikaa, että molemmilta menee toisen kohtaaminen ohi. Jää tunne, että vaikka kuinka yritän, toinen ei vaan kuule ja huomaa. 

Ehkä ensi kerralla tällaisessa tilanteessa pystymme sanomaan suoraan, että rakas, kuuntele minua, tämä on tärkeää. Tarvitsen tätä. Tarvitsen Sinua. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti